2015. március 26., csütörtök

Moszkva föld alatti palotái: a metrómegállók

A Komszomolszkaja (Комсомольская) megálló 
vörös csillaga
"Aki egyszer sem utazott a moszkvai metrón, igazából nem is járt Moszkvában" - tartja a mondás. No, nálam metrózásból nem volt hiány, napi átlag két órát biztos, hogy metróztunk - annyira messze volt az intézet a városközponttól. Alaphangon másfél óra tiszta metróút volt bejutni a belvárosba. De nemcsak a város nagysága miatt lehet órákat, sőt napokat eltölteni a metróban, hanem mert érdemes több helyen is kiszállni, megnézni a megállókat és az aluljárókat, Moszkva föld alatti palotáit.

A hidegháború idején nyugaton a moszkvai metrót és annak állomásait, mint a szocreál "skizofrénia"  megtestesüléseit tették nevetség tárgyává. Míg ugyanis "fent" áruhiány és szegénység uralkodott, Sztálin "lent" föld alatti palotákat épített a népnek: márványból, gránitból és porfirból, mozaikokkal, freskókkal, domborművekkel, szobrokkal és csillárokkal díszítve. A moszkvai metró azonban nemcsak patinás, hanem olcsó és gyors is.

Az orosz főváros első metróvonalát 1931. november 7-én, a nagy októberi szocialista forradalom 14. évfordulóján, ünnepélyes keretek között kezdték el építeni, és négy évre rá, 1935-ben már át is adták az első 13 megállót. Az, hogy mindezt négy év alatt sikerült megépíteni, nem kevés áldozatot követelt. Emberek ezreit kényszerítette a sztálini rendszer "önkéntes", éjt nappallá tevő munkára. Az eredmény azonban nem maradt el. Máig a világ minden részéről csodájára járnak ennek az egyedülálló metrórendszernek, amelynek 11 vonala mintegy 260 km hosszan (azaz egy Budapest-Debrecen távolságon) fut, 150 megállója van, és naponta egy magyarországnyi (azaz csaknem tízmillió) embert szállít.

Ismerős vagonok
Bizony, emberekből nincs hiány, és itt csúcsidőben tényleg élet-halál harc folyik a bejutásért. Aki nem "könyökli ki" magának a helyet, az lemarad, és várhat a következő metróra. No, nem kell sokat, átlag minden 40. másodpercben jön egy másik kocsi, amire fel lehet szállni. A négy hét alatt, amit Moszkvában töltöttem, egyetlen egyszer kellett egy percnél többet várnom a metróra: amikor moziba mentünk, és éjfél után lett vége a filmnek. Apropó kocsi: a vagonok pontosan ugyanolyanok, mint Budapesten, csak jobban fel vannak újítva, és egyszer sem füstöltek. A mozgólépcső is kísértetiesen hasonlít a budapestire, csak itt az emberek tényleg a jobb oldalra állnak, hogy bal oldalon futhasson, aki akar. Régen állítólag büntették is azokat, akik nem álltak a jobb oldalra...

Azt hittem, könnyű lesz kedvenc megállót választani, de nem ment. A Komszomolszkaja (Комсомольская) megállóhoz eltévedésem története és pszeudobarokk díszítettsége miatt ragaszkodom, a Belorusszkaja (Белорусская) és a Kijevszkaja (Киевская) megállókat a szovjet nosztalgia valamint az orosz-fehérorosz illetve az orosz-ukrán (ez utóbbi igencsak ironikusnak ható)  nép "elválaszthatatlan" és örökké tartó barátságának mozaikos-falfestményes bemutatása miatt szerettem, a Kropotkinszkaja (Кропоткинская) megálló pedig letisztultsága és geometriai formái miatt tetszett.

A Belorusszkaja (Белорусская) metróállomás
Szovjet nőideál a Belorusszkaja (Белорусская) megálló boltozatán

A Kijevszkaja (Киевская) metróállomás
De a legnagyobb "kedvenc" természetesen Beljajeva (Беляево) volt, mert amikor itt leszálltam, tudtam, hogy már "csak" negyedóra séta választ el az ágytól :-)

Szóval ha egyszer Moszkvában jártok, mindenképpen szánjatok időt a metróra, mert ez itt sokkal több mint puszta közlekedési eszköz. A metró Moszkva sava-borsa. A kontrasztok, a lüktetés, a rohanás, a küzdés tere. Egy hely, ahol érdemes egy pillanatra megállni és csodálkozni. Még ha utána tovább is sodor magával a tömeg.

Mozgásban a város...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése